Lekarze pozwalają pacjentom pytać, ale nie wszyscy
Komunikacja jest kluczowa dla bezpiecznej i efektywnej opieki medycznej - podkreśla prezes PTKM Katarzyna Jankowska. Z raportu OECD i KE wynika, że tylko co trzeciemu polskiemu pacjentowi lekarz dał możliwość zadawania pytań, a tylko co drugi konsultował plan leczenia.
Raport Komisji Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przedstawia sytuację opieki zdrowotnej w krajach UE, a także w państwach kandydujących do Unii oraz Norwegii, Szwajcarii i Islandii.
Wynika z niego, że polscy pacjenci źle oceniają jakość komunikacji ze swoim lekarzem; Polska zajmuje pod tym względem ostatnie miejsce wśród wszystkich badanych państw.
W raporcie czytamy, że jedynie co trzeciemu pacjentowi jego lekarz dał możliwość zadawania pytań (33,6 proc., przy średniej europejskiej 83,2 proc.). Również mniej niż połowa pacjentów była zaangażowana w podejmowanie decyzji dotyczących opieki i leczenia (47,9 proc., przy średniej 78,3 proc.). Pacjenci wskazywali także, że polscy lekarze poświęcają im mało czasu, a przekazywane przez nich informacje są trudne do zrozumienia.
Radziwiłł: sprawa poważna
Zaniepokojenie tymi wynikami wyraził minister zdrowia Konstanty Radziwiłł, który w ubiegłym tygodniu wskazywał, jest to "sprawa poważna, niewymagająca - jak inne - dużych nakładów". Zdaniem ministra zmianę należy zacząć od odpowiedniego kształcenia w tym obszarze zarówno lekarzy, jak i innych pracowników medycznych.
Prezes Polskiego Towarzystwa Komunikacji Medycznej (PTKM) dr n. med. Katarzyna Jankowska w rozmowie z PAP oceniła, że komunikację pacjentów z lekarzami utrudnia zarówno brak kompetencji komunikacyjnych personelu medycznego, jak i duża ilość obowiązków biurokratycznych. Obecnie biurokracja pochłania nawet 80 proc. czasu lekarzy - zaznaczyła.
Wskazała, że problemy komunikacyjne są także efektem stresu, z jakim lekarze muszą sobie radzić w codziennej pracy oraz brakiem zaufania ze strony pacjentów. Zdaniem ekspertki wzrost zaufania można osiągnąć m.in. dzięki poprawie kompetencji komunikacyjnych lekarzy.
Do nich pacjenci mają zaufanie
- Badania pokazują, że lekarze, którzy mają wysokie kompetencje komunikacyjne cieszą się większym zaufaniem pacjentów - przekonywała Jankowska.
Zdaniem prezes PTKM, kompetencje komunikacyjne lekarzy są kluczowe dla bezpiecznej i efektywnej opieki medycznej, a ich rola zaczyna już na etapie zbierania wywiadu.
- Poprzez właściwie zebrany wywiad możemy postawić rozpoznanie i wspólnie z pacjentem uzgodnić właściwą terapię, dzięki czemu pacjent będzie ją realizował; a według badań Światowej Organizacji Zdrowia aż 50 proc. pacjentów nie realizuje zaleceń lekarskich. Ponadto pojawia się duża dysproporcja między ogromnym postępem wiedzy medycznej a komunikacją między lekarzami i pacjentami, w której takiego rozwoju nie obserwujemy - powiedziała.
Czy pacjent może pytać lekarza o swojej chorobie i leczeniu?
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
Czy pacjent ma prawo do wypoczętego lekarza?
autor: admin. med. » 8 lut 2016, o 18:05 » w Co ciekawego w świecie służby zdrowia - 0 Odpowiedzi
- 1148 Odsłony
-
Ostatni post autor: admin. med.
8 lut 2016, o 18:05
-
-
-
Concor cor, w leczeniu nadciśnienia, chorobie niedokrwiennej
autor: admin. med. » 22 lut 2016, o 12:45 » w Leki bez recepty (OTC) oraz na receptę (RX) Interakcje, wskazania, przeciwwskazania, zabronione - 0 Odpowiedzi
- 1102 Odsłony
-
Ostatni post autor: admin. med.
22 lut 2016, o 12:45
-
-
-
Concor w leczeniu nadciśnienia, chorobie niedokrwiennej serc
autor: admin. med. » 22 lut 2016, o 12:46 » w Leki bez recepty (OTC) oraz na receptę (RX) Interakcje, wskazania, przeciwwskazania, zabronione - 0 Odpowiedzi
- 1014 Odsłony
-
Ostatni post autor: admin. med.
22 lut 2016, o 12:46
-
-
-
Skuteczność paracetamolu w leczeniu bólu pleców oraz przy chorobie zwyrodnieniowej stawów
autor: admin. med. » 2 paź 2016, o 08:26 » w Reumatologia - 0 Odpowiedzi
- 1093 Odsłony
-
Ostatni post autor: admin. med.
2 paź 2016, o 08:26
-