Dziecko nie słyszy czy nie słucha?

Choroby dziecięce, opieka nad dzieckiem oraz rozwój.
admin. med.

Dziecko nie słyszy czy nie słucha?

Post autor: admin. med. »

CAPD - dziecko nie słyszy czy nie słucha?
mgr Marta Darmofał, neurologopeda
Warmińsko-Mazurskie Centrum Słuchu i Mowy Medincus w Olsztynie
Artykuł ukazał się na łamach Gazety Olsztyńskiej
Czym są Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego, jakie problemy powodują i jak im przeciwdziałać?

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD) to zespół objawów, wynikających z zaburzenia pracy zmysłu słuchu spowodowanych nieprawidłowościami na poziomie centralnego układu nerwowego. Mówiąc prościej: dziecko słyszy – podstawowe badania słuchu nie wykazują problemów, lecz nie słucha – zachowuje się i funkcjonuje podobnie do dzieci z niedosłuchem. W efekcie, pomimo prawidłowego rozwoju intelektualnego, dziecko ma poważne problemy w nauce. Kluczem do skutecznej pomocy takim dzieciom jest wczesne zauważenie niepokojących objawów i skierowanie dziecka na specjalistyczne badania, a w razie potrzeby terapię i rehabilitację.
Na co zwrócić uwagę?

Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego najczęściej ujawniają się u dzieci w przedszkolu lub w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Wtedy właśnie gwałtownie rosną wymagania stawiane zmysłowi słuchu. Uwagę nauczyciela czy rodzica powinny zwrócić dzieci mające trudności z:

• rozumieniem złożonych poleceń,
• rozumieniem mowy w hałasie i/lub w pomieszczeniach o dużym pogłosie (np. w klasie),
• skoncentrowaniem się na tym, co mówi nauczyciel,
• wypełnianiem poleceń słownych,
• nauką czytania i pisania,
• utrzymaniem uwagi słuchowej i skupienia - łatwo się rozpraszają, są nieobecne, „wyłączają się na lekcji”, nie są zorganizowane, nie potrafią planować swoich zadań.

Trudności w nauce, w czytaniu i pisaniu oraz często współistniejące z nimi zaburzenia emocjonalne wynikają często z zaburzenia analizy dźwięków na poziomie centralnym. Badania wykazały, że centralne zaburzenia słuchu występują u 2–3 % populacji dzieci w wieku 7–14 lat (częstość ich występowania jest dwukrotnie większa u chłopców). Szacuje się, że u co czwartego dziecka z dysleksją rozwojową współistnieją ośrodkowe zaburzenia słuchu.
Jak pomagać?

Pomoc dzieciom dotkniętym CAPD wymaga współpracy i zaangażowania rodziców, nauczycieli i terapeutów. W szkole dzieci, u których zdiagnozowano CAPD powinny siedzieć w pierwszych ławkach. U dzieci z nasilonymi objawami dobre efekty uzyskuje się stosując w czasie lekcji systemy FM. Są to urządzenia wspomagające słyszenie w trudnych warunkach (hałas, pogłos, szum) i na większe odległości. Kluczem do poprawy zdrowia dziecka wyników dziecka jest terapia prowadzona przez odpowiednio wykwalifikowanych logopedów z zastosowaniem najnowocześniejszych metod i urządzeń. Postępowanie terapeutyczne obejmuje: ćwiczenia uwagi i lateralizacji słuchowej, ćwiczenia integracji i separacji międzyusznej oraz trening muzyczny – w tym trening lokalizacji dźwięków.

Bardzo dobre efekty daje rehabilitacja z wykorzystaniem Stymulatora Polimodalnej Percepcji Sensorycznej (SPPS) metodą Skarżyńskiego. Z powodzeniem zastępuje ona starsze, mniej skuteczne metody. SPPS to innowacyjne urządzenie umożliwiające prowadzenie terapii obejmującej równocześnie zmysł słuchu, wzroku i dotyku. Nowoczesne oprogramowanie urządzenia pozwala dopasować program treningów do indywidualnych potrzeb każdego z pacjentów. Dzieci chętniej angażują się w terapię, ponieważ wykorzystuje ona zabawy, gry komputerowe oraz ulubione utwory muzyczne.
źródło: mp.pl
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post