Teoria umysłu (proces czytania w umyśle) to intuicyjna zdolność do rozumienia własnych i cudzych stanów umysłowych. Dzięki tej umiejętności możemy odczytywać intencje innych ludzi w oparciu o akty ich zachowania lub wypowiedzi. Możemy nie tylko wyrazić proste pragnienia, oczekiwania, sądy i przekonania, ale także skomplikowane zależności pomiędzy stanami mentalnymi różnych osób, np. „ja wiem, że ty wiesz, że ja wiem”. Zdolność do czytania w umyśle jest konieczna, by rozumieć ironię czy humor, metaforę, sarkazm lub kłamstwo – a więc to, co wykracza poza podstawowe znaczenie słów. U prawidłowo rozwijających się dzieci ta umiejętność kształtuje się spontanicznie w trakcie licznych epizodów wzajemnego zaangażowania i kontaktów społecznych, a jej rozwój nie wymaga specjalnej stymulacji. Jednakże dzieci, które nie nabyły jej w sposób naturalny, wymagają zastosowania specjalnych, sformalizowanych metod wspomagania rozwoju.
Stwierdzane empirycznie u dzieci z autyzmem deficyty w zakresie rozwoju teorii umysłu stanowiły inspirację dla opracowania metod umożliwiających kształtowanie tej umiejętności. Książka, którą oddajemy do rąk Czytelników jest właśnie szczególną propozycją programu rozwijającego teorię umysłu. Pierwsze wydanie poradnika „Teaching Children with Autism to Mind-Read. Practical Guide” autorstwa Patrycji Howlin, Simona Barona-Cohena i Julii Hadwin ukazało się w roku 1999 i doczekało się już siedmiu wznowień, co świadczy o dużym zainteresowaniu problematyką stymulacji rozwoju umiejętności mentalizowania, jak i o wielkim zapotrzebowaniu na materiały dydaktyczne. Ta potrzeba jest udziałem rodziców, nauczycieli i terapeutów osób z autyzmem na całym świecie. Podejmując próbę jego zaspokojenia prezentujemy polskie wydanie poradnika, które może stanowić przydatne narzędzie w pracy psychologów, pedagogów, logopedów oraz wszystkich opiekunów osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poradnik stanowi opis programu terapeutycznego stymulującego rozwój teorii umysłu u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i jest skuteczną metodą pomocy w zakresie doskonalenia społecznych i komunikacyjnych umiejętności. Program jest przeznaczony dla dzieci od 4 do 13 lat o kompetencji komunikacyjnej na poziomie piątego roku życia, ale także może być wykorzystany niezależnie od wieku rozwojowego i poziomu rozwoju językowego osób uczestniczących w treningu.
Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu
Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu
- Załączniki
-
- nauka-dzieci-autyzm.jpg (3.8 KiB) Przejrzano 781 razy
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu - Zeszyt ćwiczeń
autor: Asystentka » 18 maja 2017, o 10:30 » w Wydawnictwa medyczne - 0 Odpowiedzi
- 1214 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asystentka
18 maja 2017, o 10:30
-
-
-
Metoda zachowań werbalnych. Jak uczyć dzieci z autyzmem
autor: Asystentka » 15 mar 2017, o 19:50 » w Wydawnictwa medyczne - 0 Odpowiedzi
- 971 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asystentka
15 mar 2017, o 19:50
-
-
-
Dziecko z autyzmem Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu
autor: admin. med. » 10 maja 2016, o 17:13 » w Wydawnictwa medyczne - 0 Odpowiedzi
- 1000 Odsłony
-
Ostatni post autor: admin. med.
10 maja 2016, o 17:13
-
-
-
Zdrowa dieta u dzieci to lepsze wyniki w nauce czytania
autor: admin. med. » 16 wrz 2016, o 12:23 » w Dietetyczka - 0 Odpowiedzi
- 1174 Odsłony
-
Ostatni post autor: admin. med.
16 wrz 2016, o 12:23
-
-
-
Przeszczep kału dla dzieci z autyzmem?
autor: Asystentka » 27 sty 2017, o 09:52 » w Co ciekawego w świecie służby zdrowia - 0 Odpowiedzi
- 922 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asystentka
27 sty 2017, o 09:52
-