Ochrona konsumenta: nawet banki składają niekorzystne oferty seniorom
Nieprzeczytanie treści i brak asertywności przy zawieraniu umów oraz nieznajomość podstawowych praw konsumenta, np. możliwości odstąpienia od transakcji w ciągu 14 dni - to według ekspertów główne czynniki sprawiające, że seniorzy podpisują niekorzystne dla nich umowy.
W piątek (10 marca) w Senacie odbyła się konferencja pt. "Ochrona konsumentów w dobie rozwoju srebrnej gospodarki"
Wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska zwróciła uwagę, że nie zgadza się ze stwierdzeniem, że konsumenci muszą znać szczegółowe przepisy prawa. - Nie wymagałabym od konsumenta, żeby on to prawo konsumenckie znał. Oczywiście w elementarnych sprawach tak, ponieważ trzeba wiedzieć, nawet jak ktoś się budzi rano, że przysługuje nam 14 dniowy okres wypowiedzenia umowy - mówiła.
Zgodził się z nią prezes Federacji Konsumentów Kamil Pluskwa-Dąbrowski. - Podstawowe kanony konsument powinien znać, ale nie można od niego oczekiwać, że będzie posługiwał się encyklopedią w tym zakresie - stwierdził. - Konsument ma prawo oczekiwać od nas wszystkich, że jego interes ekonomiczny zostanie zabezpieczony i on nie będzie musiał być konsumentem na pełen etat - dodał.
Podpisują, bo "nie wypada" odmówić?
Zdaniem wiceprezes UOKiK problem z podpisywaniem niekorzystnych umów przez seniorów wynika m.in. z tego, że często wykazują się brakiem asertywności. Jej zdaniem starsze osoby uważają, iż "nie wypada" odmówić przyjęcia oferty. - Chodzi o to, żeby uświadomić ich, że mają swoją wartość, że mają prawo mówić nie - podkreśliła.
Według Karczewskiej o bezpieczeństwo seniorów powinny zadbać strona rządowa, przedsiębiorcy oraz fundacje. - W procesach sprzedażowych należy zidentyfikować, że mamy konsumenta seniora i wychodzić do niego z ofertą w sposób zrozumiały. Żeby on rozumiał, co się do niego mówi. Czyli firmy muszą być uczciwe - zwróciła uwagę w rozmowie z PAP. - Ładu konsumenckiego nie da się zbudować tylko i wyłącznie dzięki interwencji prezesa UOKiK. Tu istotnym partnerem są przedsiębiorcy - dodała.
Longina Kaczmarek z UOKiK zwróciła uwagę, że obecnie często zawierane są umowy z seniorami podczas tzw. prezentacji. Chodzi o produkty pseudomedyczne m.in. urządzenia do rehabilitacji. - W większości przypadków są to produkty, które nie przedstawiają deklarowanej wartości. Nie mają właściwości uzdrawiających, o których zapewniani są seniorzy podczas prezentacji - oświadczyła.
Niekorzystne umowy z seniorami - kontynuowała - zawierane są także w ich domach np. z operatorami energii, czy telekomunikacji. - Umowy firm telekomunikacyjnych, które w podstępny sposób oferują zmianę operatora i przedsiębiorcy, usiłują nam wpisać dodatkowe usługi, o których najczęściej nas nie informują - wyjaśniała Kaczmarek.
Zauważyła, że wielu konsumentów, którzy trafiają do UOKiK nie przeczytało umowy przed jej podpisaniem. - Najczęstsze tłumaczenie to, że nie miał czasu, albo przedstawiciel się śpieszył. Tłumaczą też, że nie przeczytali, ponieważ i tak by tego nie zrozumieli - mówiła.
Kaczmarek zwróciła uwagę, że bardzo trudno jest udowodnić, że przed zawarciem porozumienia senior nie otrzymał pełnej informacji o warunkach umowy, co może być przyczynkiem do jej unieważnienia. Wyjaśniała, że na takich umowach tuż pod naszym podpisem widnieje adnotacja: "zapoznałem się z treścią umowy, akceptuję ją i rozumiem".
Nawet banki składają niekorzystne oferty seniorom
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
Oferty pracy dla lekarzy chirurgów
autor: Asystentka » 2 kwie 2017, o 10:38 » w Reklama: lekarze, gabinety, placówki medyczne, kliniki - 0 Odpowiedzi
- 2477 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asystentka
2 kwie 2017, o 10:38
-
-
-
Niekorzystne interakcje dwuskładnikowych tabletek antykoncep
autor: Asystentka » 10 mar 2017, o 20:00 » w Ginekologia - 0 Odpowiedzi
- 1143 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asystentka
10 mar 2017, o 20:00
-
-
-
Banki otwierają się na osoby z niepełnosprawnościami
autor: admin. med. » 3 paź 2016, o 09:42 » w Porady ZUS, przydatne informacje, adresy do stron pomocnych, o seniorach - 0 Odpowiedzi
- 919 Odsłony
-
Ostatni post autor: admin. med.
3 paź 2016, o 09:42
-
-
-
MZ: Banki tkanek i komórek czekają zmiany
autor: Asystentka » 22 maja 2017, o 06:35 » w Co ciekawego w świecie służby zdrowia - 0 Odpowiedzi
- 955 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asystentka
22 maja 2017, o 06:35
-
-
-
Hydraulik i lekarz gratis, czyli jak banki kuszą seniorów
autor: admin. med. » 6 mar 2016, o 08:04 » w Porady ZUS, przydatne informacje, adresy do stron pomocnych, o seniorach - 0 Odpowiedzi
- 1198 Odsłony
-
Ostatni post autor: admin. med.
6 mar 2016, o 08:04
-