Nieprawidłowości w domach DPS

Porady ZUS, Prawo Medyczne, Ubezpieczenia. Informacje dla seniorów
admin. med.

Nieprawidłowości w domach DPS

Post autor: admin. med. »

Na sytuację osób zatrudnionych w domach pomocy społecznej (DPS) zwróciła uwagę Państwowa Inspekcja Pracy, która w sprawozdaniu za 2015 r. przedstawiła wyniki dwóch kontroli przeprowadzonych w tych placówkach. W 44 proc. DPS-ów niewłaściwie przeprowadzono ocenę ryzyka zawodowego, stwierdzono także błędy w regulaminach wynagradzania i pracy.

Pierwsza z kontroli dotyczyła przepisów BHP. Została przeprowadzona w 173 DPS-ach, w których zatrudnionych było 11,2 tys. osób - informuje Dziennik Gazeta Prawna.

Okazało się, że w 44 proc. DPS-ów niewłaściwie przeprowadzono ocenę ryzyka zawodowego stanowisk pracy, która często nie obejmowała zagrożeń związanych z obciążeniem układu mięśniowo-szkieletowego. W co trzecim sprawdzanym domu pracownicy nie zostali przeszkoleni, jak mają bezpiecznie wykonywać prace wiążące się z ręcznym transportem mieszkańców. Co więcej, w 40 proc. DPS-ów obowiązujący program szkoleń z zakresu BHP w ogóle nie zawierał ćwiczeń dotyczących prawidłowego przenoszenia osób.

Wielu pracowników nie wykorzystywało sprzętu wspomagającego ręczny transport chorych. W rozmowach z inspektorami wskazywali oni, że sprzęt spowalniał ich pracę.

Drugą kontrolę PIP przeprowadziła w 180 różnych jednostkach pomocy społecznej. Uchybienia dotyczyły m.in. błędów w regulaminach wynagradzania i pracy. Odnotowano również przypadki nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy, wynagradzaniu za zatrudnienie w godzinach nadliczbowych i udzielaniu urlopu wypoczynkowego.

Ponadto według PIP liczba zatrudnianych osób jest zbyt mała w stosunku do wykonywanych zadań.
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post