Pacjenci nie chcą barier w dostępie do personelu medycznego

Smutne i śmieszne działania,propozycje zmian w służbie zdrowia
Asystentka

Pacjenci nie chcą barier w dostępie do personelu medycznego

Post autor: Asystentka »

Pacjenci nie chcą barier w dostępie do personelu medycznego POZ
Lepsza komunikacja przychodni z pacjentem, łatwiejsze umawianie wizyt, przypominanie o profilaktyce, prawo wyboru lekarza - to niektóre z rekomendacji dotyczących systemu POZ, przygotowanych przez fundację "My Pacjenci".

W ramach projektu "Razem dla Zdrowia" fundacja wraz z naczelna Izbą Pielęgniarek i Położnych, Naczelną Izba lekarską i Naczelną Izba Aptekarską oraz we współpracy z portalem Znanylekarz.pl przeprowadziła sondaż na temat podstawowej opieki zdrowotnej.

W przeprowadzonym w lutym badaniu on-line wzięło udział 550 osób. Jak powiedziała Anna Sitek z fundacji, w ankiecie - która nie była reprezentatywna - uczestniczyli respondenci zdrowi i pacjenci od 18 do 76 lat; średnia wieku wyniosła 41 lat, a przeważali mieszkańcy dużych i małych miast, mniej było zamieszkałych w średnich miastach i na wsi.

Blisko dwie trzecie - 64 proc. - źle oceniło działanie POZ, 30 proc. oceniło je dobrze. Ankietowani najczęściej uskarżali się na odległe terminy wizyt (61 proc.), trudności w zapisaniu się na wizytę (43 proc.), długi czas oczekiwania pod gabinetem (41 proc.) i niechęć lekarza pierwszego kontaktu do zlecania badań (40 proc.).

W ocenie respondentów, POZ za mało korzysta z nowoczesnych narzędzi komunikacji z pacjentami i umawiania wizyt. Blisko trzy czwarte (73 proc.) pytanych umawia wizyty telefonicznie, ponad jedna czwarta (28 proc.) czeka od wczesnych godzin na numerek, niemal co piąty (18 proc.) umawia się osobiście w rejestracji, a co jedenasty (9 proc.) korzysta z e-maila, formularza kontaktowego lub kalendarza wizyt.

Do mocnych stron POZ ankietowani zaliczyli to, że w większości przypadków wizytę można umówić na ten sam lub następny dzień.

Lepiej niż system oceniono personel. Ponad 62 proc. pacjentów zadeklarowało, że jest bardzo lub raczej zadowolonych ze swojego lekarza i poleca go innym.

Badanie pokazało też, że pacjenci oczekują, by system nie stwarzał barier w dostępie do personelu. Chcą, by włączyć do systemu nie tylko lekarzy i pielęgniarki, lecz także dietetyków, edukatorów i farmaceutów, by łatwiej było o informację, gdzie znaleźć placówkę najlepiej leczącą daną chorobę, kupić określony lek i jak dbać o zdrowie.

- Trzeba pracować nad zmianą mentalności pacjenta i uświadomieniem, że godzinna porada u dietetyka może dać lepsze efekty niż kilkadziesiąt sekund u lekarza, lekarz powinien zająć się leczeniem - mówi prezeska fundacji Ewa Borek.
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post