PMR: cena motywuje do zakupu leków OTC przez internet

Różne informacje,czasem dziwne a czasem bardzo interesujące, o badaniach medycznych
Asystentka

PMR: cena motywuje do zakupu leków OTC przez internet

Post autor: Asystentka »

Według prognoz PMR, w najbliższych latach w Polsce sprzedaż przez apteki internetowe będzie rozwijała się szybciej niż sprzedaż przez sklepy internetowe nie posiadające takiego statusu. Internet to wciąż ułamek rynku sprzedaży produktów OTC w Polsce.

W 2016 roku w Polsce lek OTC kupiło 7 na 10 osób* (w różnych kanałach sprzedaży, przy czym apteki tradycyjne pozostają głównym miejscem zakupu) - wynika z najnowszego raportu PMR "Handel internetowy produktami OTC w Polsce 2017. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2017-2022".

Dwa razy mniej osób zakupiło suplement diety, a jedna czwarta – dermokosmetyk. Powyższe produkty przez internet kupuje po kilka procent osób, jednak znaczenie tego kanału w kolejnych latach będzie rosnąć.

Przyczyną jest m.in. rosnący odsetek Polaków korzystających z internetu, również osób starszych i mieszkających w mniejszych miejscowościach. Dynamicznie rośnie również segment m-commerce, co przyczynia się do rozwoju rynku.

Kanał sprzedaży internetowej produktów OTC w Polsce to apteki internetowe, które oprócz parafarmaceutyków mogą sprzedawać leki bez recepty oraz sklepy internetowe prowadzone m.in. przez producentów, sieci detaliczne, dystrybutorów, sklepy sportowe.

Według prognoz PMR, w najbliższych latach w Polsce sprzedaż przez apteki internetowe będzie rozwijała się szybciej niż sprzedaż przez witryny internetowe nie posiadające takiego statusu. Warto jednak zaznaczyć, że jest to wciąż ułamek rynku sprzedaży produktów OTC w Polsce.

Pomimo ciągłego wzrostu gospodarczego w Polsce, cena to główny czynnik motywujący do zakupu leków OTC przez internet.

Osoby młode najczęściej przy zakupie leku OTC kierują się poradą znajomych lub członków rodziny, ponieważ nie mają one dużego doświadczenia w stosowaniu leków. Osoby starsze częściej korzystają natomiast z porad lekarza lub farmaceuty.

Dla co trzeciego e-nabywcy kluczowy jest sposób działania danego leku, a co czwarty zadeklarował, że przez internet kupuje wyłącznie te marki, co do których ma duże zaufanie, przy czym istnieje duża zależność od dochodów – im wyższe dochody tym mniejsze znaczenie ma zaufanie do marki, ponieważ konsument może pozwolić sobie na zakup nowości, nawet jeśli okaże się to nieudanym zakupem.

Podobnie w zależności od dochodów respondenci wybierają wielkość opakowania – dla osób mniej zamożnych ma to mniejsze znaczenie w przypadku zakupu leków OTC.

Dla osób o wyższych dochodach ma natomiast duże znaczenie zrozumiały opis na opakowaniu.

*Na podstawie badania przeprowadzonego przez PMR na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków w styczniu 2017 r.
źródło: rynekaptek.pl
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post