Pacjenci nie chcą barier w dostępie do personelu medycznego POZ
Lepsza komunikacja przychodni z pacjentem, łatwiejsze umawianie wizyt, przypominanie o profilaktyce, prawo wyboru lekarza - to niektóre z rekomendacji dotyczących systemu POZ, przygotowanych przez fundację "My Pacjenci".
W ramach projektu "Razem dla Zdrowia" fundacja wraz z naczelna Izbą Pielęgniarek i Położnych, Naczelną Izba lekarską i Naczelną Izba Aptekarską oraz we współpracy z portalem Znanylekarz.pl przeprowadziła sondaż na temat podstawowej opieki zdrowotnej.
W przeprowadzonym w lutym badaniu on-line wzięło udział 550 osób. Jak powiedziała Anna Sitek z fundacji, w ankiecie - która nie była reprezentatywna - uczestniczyli respondenci zdrowi i pacjenci od 18 do 76 lat; średnia wieku wyniosła 41 lat, a przeważali mieszkańcy dużych i małych miast, mniej było zamieszkałych w średnich miastach i na wsi.
Blisko dwie trzecie - 64 proc. - źle oceniło działanie POZ, 30 proc. oceniło je dobrze. Ankietowani najczęściej uskarżali się na odległe terminy wizyt (61 proc.), trudności w zapisaniu się na wizytę (43 proc.), długi czas oczekiwania pod gabinetem (41 proc.) i niechęć lekarza pierwszego kontaktu do zlecania badań (40 proc.).
W ocenie respondentów, POZ za mało korzysta z nowoczesnych narzędzi komunikacji z pacjentami i umawiania wizyt. Blisko trzy czwarte (73 proc.) pytanych umawia wizyty telefonicznie, ponad jedna czwarta (28 proc.) czeka od wczesnych godzin na numerek, niemal co piąty (18 proc.) umawia się osobiście w rejestracji, a co jedenasty (9 proc.) korzysta z e-maila, formularza kontaktowego lub kalendarza wizyt.
Do mocnych stron POZ ankietowani zaliczyli to, że w większości przypadków wizytę można umówić na ten sam lub następny dzień.
Lepiej niż system oceniono personel. Ponad 62 proc. pacjentów zadeklarowało, że jest bardzo lub raczej zadowolonych ze swojego lekarza i poleca go innym.
Badanie pokazało też, że pacjenci oczekują, by system nie stwarzał barier w dostępie do personelu. Chcą, by włączyć do systemu nie tylko lekarzy i pielęgniarki, lecz także dietetyków, edukatorów i farmaceutów, by łatwiej było o informację, gdzie znaleźć placówkę najlepiej leczącą daną chorobę, kupić określony lek i jak dbać o zdrowie.
- Trzeba pracować nad zmianą mentalności pacjenta i uświadomieniem, że godzinna porada u dietetyka może dać lepsze efekty niż kilkadziesiąt sekund u lekarza, lekarz powinien zająć się leczeniem - mówi prezeska fundacji Ewa Borek.
Pacjenci nie chcą barier w dostępie do personelu medycznego
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
Higiena personelu medycznego.
autor: admin. med. » 5 maja 2016, o 12:24 » w Co ciekawego w świecie służby zdrowia - 0 Odpowiedzi
- 1055 Odsłony
-
Ostatni post autor: admin. med.
5 maja 2016, o 12:24
-
-
-
Samouczek medyczny dla pielęgniarek i personelu medycznego polsko-angielski ze słownikiem
autor: admin. med. » 21 paź 2016, o 18:08 » w Wydawnictwa medyczne - 0 Odpowiedzi
- 943 Odsłony
-
Ostatni post autor: admin. med.
21 paź 2016, o 18:08
-
-
-
Pacjenci nie chcą sieci szpitali, bo...
autor: Asystentka » 22 lut 2017, o 08:57 » w Co ciekawego w świecie służby zdrowia - 0 Odpowiedzi
- 1269 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asystentka
22 lut 2017, o 08:57
-
-
-
Ceny leków wzrosły, ale pacjenci po przeszczepach nie chcą t
autor: Asystentka » 23 maja 2017, o 09:34 » w Smutno i śmieszne, w służbie zdrowia - 0 Odpowiedzi
- 1150 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asystentka
23 maja 2017, o 09:34
-
-
-
[Film] Leczenie schizofrenii, dlaczego pacjenci nie chcą współpracować
autor: Asystentka » 28 paź 2016, o 09:08 » w Neurologia – Psychiatria - Psychologia - 0 Odpowiedzi
- 866 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asystentka
28 paź 2016, o 09:08
-