Terapia pacjenta z wadą rozszczepową i oligofazją

Choroby dziecięce, opieka nad dzieckiem oraz rozwój.
Asystentka

Terapia pacjenta z wadą rozszczepową i oligofazją

Post autor: Asystentka »

Urodzenie dziecka z poważną wadą rozwojową czy zespołem wad często dramatycznie zaburza funkcjonowanie rodziny. A czym jest Sekwencja Pierre’a Robina? To zaburzenie rozwojowe, powstałe na skutek malformacji I łuku oskrzelowego. Dzieci ze zdiagnozowana sekwencją Pierre’a Robina wymagają interdyscyplinarnego leczenia i rehabilitacji. W pracy logopedycznej największy nacisk należy kłaść na: terapię zaburzeń związanych z przyjmowaniem pokarmów i picia, terapię oddechową i pomoc w przyswajaniu mowy, w tym artykulacji.

Dr n. biol. Anna Żebryk-Stopa


Na co należy zwracać uwagę? Przede wszystkim trzeba brać pod uwagę możliwości komunikacyjne dziecka, poziom jego kompetencji komunikacyjnych, poziom sprawności językowej ale też specyficzne warunki anatomiczne oraz możliwe konsekwencje wady rozszczepowej i opóźnień w rozwoju mowy w postaci trudności w kontaktach interpersonalnych, a także w nauce szczególnie czytania i pisania.

Dr Agnieszka Banaszkiewicz
To nie wszystko. Dowiesz się też m. in....
Zaburzenia fonacji w mowie rozszczepowej
Terapia logopedyczna osób z rozszczepem dotyczy specyficznych nieprawidłowości związanych z występującą u pacjentów wadą. Czym jest proces fonacji oraz jakie są zaburzenia u osób z mową rozszczepową? Jakie ćwiczenia fonacyjne stosować w terapii tej grupy pacjentów? Jakie przykłady ćwiczeń fonacyjnych niwelują skutki wady oraz sprzyjają wykształceniu właściwego mechanizmu tworzenia głosu i różnicowania głosek ustnych i nosowych.

Dr n. hum. Ewa Binkuńska
Jak pracować z dzieckiem z niedosłuchem?
Jednym z poważnych problemów, z którym boryka się znaczna część dzieci z rozszczepem podniebienia, jest zaburzenie słuchu. Planując terapię dziecka z rozszczepem podniebienia (z uwzględnieniem na marginesie zagrożenia występowania zaburzeń słuchu), powinniśmy włączyć ćwiczenia słuchowe rozwijające poszczególne etapy wychowania słuchowego. Zabawy z dźwiękiem, oprócz tego, że rozwijają dziecko, są też dla niego źródłem sukcesu.

Joanna Bieńkowska
Logorytmika a terapia dzieci z rozszczepem
Jakie są możliwości zastosowania logorytmiki w terapii dzieci z rozszczepem podniebienia? Metodę tę należy popularyzować w tym kontekście terapeutycznym, ponieważ jest metodą oddziałującą wielopłaszczyznowo na słuch i sprawność motoryczną pacjenta, a jest to zakres bardzo potrzebny w trakcie pracy z dziećmi rozszczepowymi.

Dr n. hum. Anna Walencik-Topiłko
Możliwości ćwiczeń oddechowych
W pracy z dzieckiem z rozszczepem podniebienia, niezależnie od tego, na jakim etapie naprawy warunków anatomicznych znajduje się ono, należy stosować ćwiczenia oddechowe. Warto pamiętać, aby trening oddechowy, podobnie jak cała terapia logopedyczna, prowadzony był na miarę aktualnych możliwości pacjenta i przez szereg lat. Dzięki pracy nad prawidłowym oddychaniem jest szansa na ukształtowanie się dobrej fonacji i artykulacji.

Dr Grzegorz Piotr Kołodziej
Psychologiczne aspekty rozszczepów
Niektóre osoby z rozszczepem mogą wykorzystać swoją sytuację jako okazję do nauczenia się czegoś o sobie, o innych ludziach, okazję zyskania umiejętności, których inaczej by nie zdobyły. Nie każdy młody człowiek z rozszczepem będzie potrzebował pomocy psychologa.

Dr n. med. Agata Zdun-Ryżewska
Współpraca logopedy i ortodonty
Leczenie rozszczepów wymaga podejścia interdyscyplinarnego. Opiera się ono na współpracy zespołów specjalistów: pediatrów, chirurgów, stomatologów, ortodontów, laryngologów, logopedów, foniatrów, psychologów i pedagogów. Dzieci z rozszczepami objęte są” Programem ortodontycznej opieki nad dziećmi z wrodzonymi wadami części twarzowej czaszki”. Jak w praktyce wygląda współpraca między specjalistami? Na czym polega postępowanie ortodontyczne?

Dr n. med. Maria Orzelska-Blomberg
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post