Audiometria - Ubytki słuchu u dzieci

Choroby dziecięce, opieka nad dzieckiem oraz rozwój.
Asystentka

Audiometria - Ubytki słuchu u dzieci

Post autor: Asystentka »

Audiometria subiektywna

Mianem audiometrii subiektywnej określa się zbiór badań, do przeprowadzenia których wymagana jest współpraca pacjenta. Badania składające się na audiometrię subiektywną są podstawowymi badaniami słuchu pozwalającymi stwierdzić typ i stopień uszkodzenia słuchu także u dzieci. Wyniki badań stanowią podstawę rozpoznania i leczenia. Istnieje kilka sposobów, za pomocą których można określić subiektywny próg słyszalności dziecka:

Audiometria behawioralna

Audiometria behawioralna polega na badaniu odruchów fazy neonatalnej będące reakcją na bodźce zewnętrzne. Normalny próg słyszalności noworodków wynosi około 80 dB HL. Podczas badania emitowane są krótkie dźwięki wąskopasmowe o wysokim poziomie, przeważnie przez głośnik lub słuchawki umieszczone na uszach dziecka. Podczas badania obserwuje się, czy dziecko reaguje ruchem na dźwięk oraz na jakie poziomy głośności. Niemowlęta tracą większość odruchów fazy neonatalnej pomiędzy 8 a 16 tygodniem po urodzeniu.

Audiometria zabawowa

Począwszy od 2 – 3 roku życia dzieci nabywają zdolność bardziej aktywnego uczestnictwa w badaniu. Dzięki czemu możliwe jest wówczas przeprowadzenie u nich kolejnego typu badań metodą audiometrii zabawowej. Jej zadaniem jest nadanie badaniu cechy zabawy, np. podczas badania można poprosić dziecko, aby wrzucało kulkę do wiaderka za każdym razem gdy usłyszy dźwięk lub aby układało układankę dokładając po kolei po jednym jej elemencie.

Dźwięki używane podczas badania mogą być emitowane przez głośniki lub słuchawki umieszczone na głowie (zarówno do przewodnictwa powietrznego jak i przewodnictwa kostnego); ich zastosowanie jest zależne od wieku i rozwoju dziecka oraz reakcji na słuchawki. W przypadku użycia głośników, badanie trwa krócej, ponieważ oboje uszu testowane są równocześnie, lecz z tej samej przyczyny badanie takie jest mniej dokładne, gdyż jego wynik nie pozwala rozróżnić progu słyszalności osobno dla ucha lewego i prawego.

Audiometria tonalna

Audiometria tonalna jest najpowszechniejszym badaniem słuchu. Począwszy od 8 roku życia dzieci są w stanie współpracować podczas tego typu badania podobnie jak dorośli. Podczas badania dźwięki prezentowane są za pomocą słuchawek powietrznych lub wkładek umieszczanych wewnątrz uszu. Zadaniem dziecka jest naciśnięcie przycisku lub podniesienie ręki, gdy tylko usłyszy dźwięk. W ten sposób określany jest próg słyszalności. Wyznaczany jest on dla różnych częstotliwości, osobno dla prawego i lewego ucha. Następnie podobne badanie wykonywane jest za pomocą słuchawki kostnej. Słuchawkę taką umieszcza się za małżowiną badanego ucha, po czym emitowany jest dźwięk. Tak jak w przypadku pierwszego badania, zadaniem dziecka jest zasygnalizowanie momentu kiedy słyszy dźwięk. Oprócz analizy progów słyszalności przewodnictwa powietrznego oraz kostnego, po badaniu można też stwierdzić czy uszkodzenie słuchu jest typu przewodzeniowego, odbiorczego czy mieszanego.

Audiometria mowy

Wszystkie metody opisane powyżej stosowane są w celu określenia progów słyszalności. Audiometria mowy stosowana jest w celu określenia zrozumiałości mowy. Ta metoda audiometrii subiektywnej wykorzystywana jest jako metoda pomocnicza w weryfikacji uszkodzeń słuchu, jak i w porównywaniu funkcjonowania słuchu dziecka przy użyciu różnych aparatów słuchowych lub dopasowań. Materiały testowe składają się z list pojedynczych słów lub zdań. Dostępne są różnorodne materiały testowe, które dobierane są w zależności od wieku i rozwoju dziecka.

źródło: bestsound-technology.pl
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post