Zrozumienie wady słuchu

Choroby dziecięce, opieka nad dzieckiem oraz rozwój.
Asystentka

Zrozumienie wady słuchu

Post autor: Asystentka »

Objawy ubytku słuchu u dzieci

Ubytek słuchu u dziecka może objawiać się na wiele różnych sposobów, może występować w różnym stopniu. Jest jednak wiele typowych objawów.



Jeśli podejrzewasz, że dziecko może mieć wadę słuchu, zastanów się nad kilkoma pytaniami:

Czy umiejętności językowe Twojego dziecka wydają ci się opóźnione w porównaniu z innymi dziećmi
w tym samym wieku? (Jeśli nie jesteś pewien, spójrz do tabeli opisującej zachowania akustyczne odpowiednie dla wieku.)
Czy Twoje dziecko ma kłopot z poprawnym zrozumieniem mowy?
Czy na głośne dźwięki Twoje dziecko reaguje obojętnie lub potrafi spać pomimo tych dźwięków?
Czy naśladowanie dźwięków sprawia Twojemu dziecku trudność?
Czy Twoje dziecko ma problemy z określeniem z której strony dobiega dźwięk?
Czy masz wrażenie, że Twoje dziecko nie bierze udziału w zabawach grupowych?
Czy Twoje dziecko często zapada na infekcje ucha?

Jeśli na którekolwiek z powyższych pytań odpowiedź brzmiała „tak”, istnieje możliwość, że dziecko może mieć w jakimś stopniu uszkodzony słuch. Zalecamy wykonanie badania słuchu przez protetyka słuchu. Nawet jeśli test nie wskazał na uszkodzenie słuchu, ale i nie rozwiał wątpliwości, to również należy zgłosić się z dzieckiem na badanie. Aby uniknąć trudności w przyswajaniu języka i w nauce, ważne jest, aby potencjalnym ubytkiem słuchu u dziecka zająć się jak najszybciej. Im wcześniej ubytek zostanie rozpoznany, tym wcześniej można podjąć odpowiednie środki i tym szybciej dziecko będzie mogło cieszyć się kolorowymi dźwiękami świata.



Przyczyny wad słuchu u dzieci

Gdy rodzice odkryją, że ich dziecko ma jakieś kłopoty ze słuchem, zwykle próbują zrozumieć powody powstania ubytku.

Przyczyny wad słuchu u dzieci są bardzo zróżnicowane. Główne z nich to ciąże wysokiego ryzyka, różne choroby zakaźne, przyjmowanie niektórych leków, nadużywanie alkoholu lub narkotyków w okresie ciąży. Możliwymi przyczynami, choć zdecydowanie rzadziej spotykanymi, są defekty dziedziczne oraz zapalenie opon mózgowych w okresie niemowlęctwa.
Czynniki, które mogą powodować ubytek słuchu przed, w trakcie i zaraz po porodzie:

Waga przy urodzeniu poniżej 1500 g i/lub urodzenie przed 32 tygodniem ciąży
Brak tlenu lub bezdech
Podanie lekarstw ototoksycznych (diuretyków pętlowych, aminoglikozydów)
Mechaniczne uszkodzenia przy porodzie

U wielu dzieci wada słuchu pojawia się po urodzeniu:

Dzieci i niemowlęta dotknięte bakteryjnym zapaleniem opon mózgowych lub zapaleniem mózgu
Po ciężkich przypadkach odry lub świnki
Urazy powypadkowe
W następstwie chemioterapii
Po chronicznym zapaleniu ucha
U dzieci, które cierpią na niektóre zespoły chorobowe (np. zespół Moebiusa, wrodzoną sztywność wielostawową, itp.)

Należy również wziąć pod uwagę możliwość uszkodzenia słuchu u:

Dzieci z nieznacznymi lub ciężkimi wadami rozwojowymi ucha środkowego (np. zespołem Franceschettiego)
Dzieci z mózgowymi zaburzeniami ruchu
Dzieci, u których nie rozwija się mowa albo rozwija się tylko do pewnego momentu
Dzieci wykazujących anormalne zachowania, tj. są bardzo głośne, agresywne lub zupełnie bez ruchu

Stopień ubytku słuchu u dzieci

Stopnie ubytków słuchu zależą od charakteru uszkodzenia, szczegółowe informacje znajdują się w poniższej tabeli.
Stopień ubytku słuchu

Próg słyszalności

(w decybelach dB)
Zdolność percepcji mowy
Brak ubytku 0 - 15 dB Brak trudności w percepcji.
Znikomy ubytek słuchu 16 - 25 dB Porównywalny do lekkiego przytkania kanałów słuchowych palcami. Dziecko może wykazywać trudności w zrozumieniu szeptu lub słów z większej odległości. Kłopot sprawiać może także obecność otaczającego hałasu, np. w klasie lub na korytarzu w szkole. Założenie aparatu słuchowego może pomóc, jednak zależy ono ściśle od charakteru ubytku słuchu.
Lekki ubytek słuchu 26 - 40 dB Podobny do znikomego ubytku słuchu, jednak powodujący trudności nieco większego stopnia. Dziecko może wykazywać trudności w percepcji krótkich słów bądź końcówek dłuższych wyrazów. Hałas otoczenia sprawia kłopot w rozpoznawaniu mowy. Przy wystąpieniu lekkiego ubytku słuchu zalecane jest już zastosowanie aparatu słuchowego.
Średni ubytek słuchu 41 - 55 dB Dziecko rozumie około 50% słów, bądź jeszcze mniej w sytuacji, w której występuje hałas otoczenia. Z tego powodu aparaty słuchowe stają się niezbędne, aby wzmocnić dźwięki. W przypadku niezastosowania aparatów, zdolności pełnego wykształcenia mowy u dziecka mogą być ograniczone (uboższe słownictwo, zniekształcona artykulacja i mniejsze zdolności komunikacyjne). Również niewykształcona może być zdolność intonacji i melodyjności mowy, ze względu na utrudnione kontrolowanie własnego głosu.
Ubytek słuchu od średniego do ciężkiego 56 - 70 dB Znaczna większość dźwięków mowy jest niesłyszalna dla dziecka. W przypadku braku zastosowania urządzeń wzmacniających dźwięki, mowa może nie zostać całkowicie wykształcona. Dziecko wymagać może także pomocy surdopedagoga.
Ubytek słuchu od ciężkiego do głębokiego 71 dB i więcej Niemal wszystkie dźwięki otoczenia, również mowa, są niesłyszalne. Zdolność wykształcenia mowy u dziecka, bez zastosowania wzmocnienia dźwięków jest w praktyce niemożliwa.
Fluktuujący ubytek słuchu Dzieci z przewlekłym zapaleniem ucha środkowego z obecnością płynu, doświadczać mogą różnych, zmieniających się głębokości ubytków słuchu. Schorzenia te, mogą trwać nawet kilka miesięcy bądź dłużej. Pomimo tego, że towarzyszące im ubytki słuchu są często czasowe i odwracalne, to zdolności komunikacyjne i rozwój mowy u dzieci mogą zostać zaburzone, szczególnie w przypadku długotrwałych infekcji.
Wysokoczęstotliwościowy ubytek słuchu 1,500 - 8000 Hz Dzieci doswiadczać mogą trudności w rozróżnianiu spółgłosek. Znaczna część informacji decydujących o ich znaczeniu znajduje się powyżej częstotliwości 1500 Hz. W przypadku wystąpienia hałasu otoczenia, trudności w zrozumieniu dźwięków mowy stają się jeszcze większe.
Jednostronny ubytek słuchu Jednostronny ubytek ma miejsce w przypadku, gdy ubytek wystąpi tylko w jednym uchu, przy czym w drugim - słuch jest w normie. Dziecko może mieć trudności z lokalizacją źródeł dźwięku i głosów, szczególnie, gdy docierają one od strony ucha niedosłyszącego, sytuację potęguje otaczający hałas. Wskazane jest wówczas zastosowanie aparatu słuchowego. Dalsze kontrolowanie istniejącego ubytku słuchu, jak również badania ucha dobrze słyszącego są niezwykle istotne.

źródło: bestsound-technology.pl/
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post