Diagnoza interdyscyplinarna rozumiana jako proces stanowi szereg profesjonalnych i wielospecjalistycznych zamierzonych i ustrukturyzowanych czynności, których podstawowym celem powinna być identyfikacja zdolności poznawczych oraz określenie możliwości rozwojowych, a także wskazanie przyczyn zachowań odbiegających od normy i utrudniających jednostce funkcjonowanie w przestrzeni edukacyjnej i społecznej. Natomiast diagnoza interdyscyplinarna, która jest efektem końcowym (wynikiem) tego procesu, powinna mieć na uwadze szerokie poznanie jednostki, osadzone wielokontekstowo i ujmowane z różnych perspektyw, oraz uwzględniać analizę zebranych danych, będąc warunkiem koniecznym najlepszego i optymalnego wykorzystania potencjału oraz ilorazu rozwojowego jednostki.
W tym ujęciu diagnoza interdyscyplinarna jest punktem odniesienia dla działań modyfikacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i rehabilitacyjnych.
W monografii wyodrębniono cztery części poświęcone wybranym zagadnieniom diagnozy interdyscyplinarnej, decydujące o globalnym i wielospecjalistycznym poznaniu dziecka. Pierwsza część Podstawy diagnozy interdyscyplinarnej została poświęcona fundamentom diagnozy interdyscyplinarnej, na którą składa się diagnoza pedagogiczna i psychopedagogiczna oraz medyczna (neurologiczna i psychiatryczna) dziecka. Część druga Diagnoza funkcji podstawowych. Wybrane zagadnienia odnosi się do kierunków diagnozy funkcjonalnej, stanowiącej interdyscyplinarny opis funkcjonowania dziecka, oraz jest diagnozą wyjściową, która daje początek edukacji dla rozwoju. Część trzecia Diagnoza wybranych zaburzeń rozwojowych to opis i charakterystyka procesu diagnozy, który powinien zostać przeprowadzony, aby ocenić i poznać dziecko z zaburzeniami rozwojowo-funkcjonalnymi. Część ostatnia, zatytułowana Wybrane problemy diagnozy logopedycznej, dotyczy rozpoznania logopedycznego, które powinno zostać przeprowadzone w przypadku wystąpienia określonych nieprawidłowości rozwojowych mowy.
Monografia jest skierowana do szerokiego grona Czytelników związanych ze środowiskiem naukowo-badawczym oraz praktyką pedagogiczną: nauczycieli i specjalistów zajmujących się szeroko pojętą terapią, a także rodziców i studentów pedagogiki zainteresowanych problematyką diagnozy interdyscyplinarnej. Należy podkreślić, że opracowanie może być podstawą do dalszych analiz i naukowo-praktycznych poszukiwań skierowanych na wskazanie rozwiązań odnoszących się do profesjonalno-systemowego wsparcia dziecka z problemami rozwojowo-funkcjonalnymi.
Diagnoza interdyscyplinarna. Wybrane problemy
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
Błędna(?) diagnoza i problemy z niej wynikające
autor: nibycrohn » 2 sty 2017, o 08:29 » w Gastroenterologia, gastrologia, hepatologia, proktologia - 0 Odpowiedzi
- 1157 Odsłony
-
Ostatni post autor: nibycrohn
2 sty 2017, o 08:29
-
-
-
Diagnoza z wakacji problemy z drogami oddechowymi i uszami
autor: Mt17 » 16 lip 2019, o 17:14 » w Laryngologia - Otorynolaryngologia - 1 Odpowiedzi
- 1782 Odsłony
-
Ostatni post autor: groszka
21 sie 2019, o 21:35
-
-
-
Dermatologia - wybrane przypadki kliniczne
autor: Asystentka » 7 gru 2016, o 08:16 » w Wydawnictwa medyczne - 0 Odpowiedzi
- 718 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asystentka
7 gru 2016, o 08:16
-
-
-
WYBRANE ZAGADNIENIA Z ANALIZY ŻYWNOŚCI
autor: admin. med. » 21 kwie 2016, o 10:02 » w Wydawnictwa medyczne - 0 Odpowiedzi
- 1188 Odsłony
-
Ostatni post autor: admin. med.
21 kwie 2016, o 10:02
-