Propozycje zmian w reklamie leków i suplementów diety.

Różne informacje,czasem dziwne a czasem bardzo interesujące, o badaniach medycznych
admin. med.

Propozycje zmian w reklamie leków i suplementów diety.

Post autor: admin. med. »

Propozycje zmian w reklamie leków i suplementów diety. Będzie rewolucja?
Prawnicy tworzący blog DZP Life Sciences dotarli do finalnego raportu Zespołu Ministra Zdrowia ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych.

Ministerialny zespół 1 września 2016 r. wydał końcowy raport zawierający projekt założeń zmian prawa dotyczącego reklamy tej kategorii produktów. Proponowane zmiany w sposób znaczący zaostrzają reżim prowadzenia reklamy leków, suplementów diety i wyrobów medycznych.

W raporcie podkreśla się mało efektywny nadzór nad przekazami marketingowymi, a także na zbyt niski pułap kar, które nie działają prewencyjnie i represyjnie. W związku z tym Zespół zaproponował szereg rozwiązań, które mają według jego autorów zaadresować sygnalizowane problemy.

Zaproponowane zostały zarówno rozwiązania wspólne dla produktów leczniczych, wyrobów medycznych jak i suplementów diety jak i propozycje dla poszczególnych grup (np. obowiązkowa informacja w reklamie o przynależności produktu do kategorii suplementów diety/wyrobów medycznych.

Ogólne propozycje dotyczące reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych:
• wprowadzenie możliwości natychmiastowego wstrzymania prezentowania reklamy na czas postępowania w sprawie;
• ustanowienie surowszych kar za prezentowanie materiałów sprzecznych z prawem (w tym za treści prezentowane w Internecie), np. uzależnienie wysokości kary od obrotu lub wydatków na reklamę, możliwość nałożenia kary również w przypadku zakończenia prowadzenia reklamy;
• ustanowienie kar za niepodjęcie współpracy z organem prowadzącym postępowanie;
• doprecyzowanie zasad prowadzenia reklamy w Internecie, w tym na portalach społecznościowych;
wyraźne wskazanie, że do produktu niebędącego produktem leczniczym, którego reklama sugeruje właściwości lecznicze mają zastosowanie przepisy rozdziału 4 prawa farmaceutycznego, czyli normy dotyczące właśnie reklamy produktów leczniczych;
• zakazanie używania marek parasolowych łączących produkty o różnym statusie prawnym.

Szczegółowe propozycje dotyczące reklamy produktów leczniczych:
• doprecyzowanie zasad prowadzenia reklamy w formie próbek produktów leczniczych;
• doprecyzowanie zasad kierowania reklamy do pielęgniarek;
• doprecyzowanie, że informacje kierowane do osób uprawnionych do wystawiania recept dotyczących warunków refundacji nie stanowią reklamy;
• zakaz reklamy w kanałach lub audycjach skierowanych do widzów poniżej 18. roku życia;
• zakaz sugerowania w reklamie, że pozytywny skutek leku znajdzie zastosowanie względem każdej osoby.


Szczegółowe propozycje dotyczące reklamy suplementów diety i innych środków spożywczych:
• wprowadzenie ograniczeń analogicznych do ograniczeń reklamy leków (czyli przede wszystkim zakaz wykorzystywania wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub sugerowania posiadania takiego wykształcenia);
• obowiązkowy komunikat informujący o statusie prawnym produktu;
• przeniesienie kompetencji w sprawie oceny reklamy na Głównego Inspektora Sanitarnego.

Szczegółowe propozycje dotyczące reklamy wyrobów medycznych:
• wprowadzenie ograniczeń analogicznych do ograniczeń reklamy leków;
• obowiązkowy komunikat informujący o statusie prawnym produktu;
• nadanie Urzędowi Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wyraźnego uprawnienia do nadzoru nad reklamą wyrobów i określenie rodzajów decyzji, które może wydać w stosunku do podmiotu prowadzącego reklamę.

• Szczegółowe propozycje dotyczące reklamy produktów z pogranicza:
• uregulowanie zasad postępowań dotyczących reklam produktów z pogranicza pod kątem właściwości odpowiednich organów;
• wprowadzenie zasady wstrzymującej prowadzenie reklamy w przypadku wszczęcia postępowania dotyczącego badania klasyfikacji produktu i trybu jego wprowadzania do obrotu.

W związku z postulowanymi przez Zespół zmianami, spodziewana jest nowelizacja następujących aktów prawnych:
• ustawa Prawo farmaceutyczne
• ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
• ustawa o wyrobach medycznych
• rozporządzenie w sprawie reklamy produktów leczniczych.

***

Komentarz

Wprowadzenie proponowanych zmian byłoby rewolucją na rynku reklamy produktów leczniczych, suplementów diety oraz wyrobów medycznych.

Zespół przedstawił wiele różnych rozwiązań, dotyczących łącznie wszystkich wspomnianych kategorii jak i rozwiązania specyficzne dla poszczególnych grup produktów.

Z perspektywy producentów i dystrybutorów warto zwrócić uwagę na postulat wprowadzenie nowych sankcji, w tym kar pieniężnych i to liczonych potencjalnie od obrotu lub od wydatków na reklamę. Czas pokaże, które z propozycji znajdą aprobatę prawodawcy.

Na pewno wiele z proponowanych rozwiązań będzie budziło kontrowersje i dyskusję np. postulowany zakaz marek parasolowych. Jednakże wprowadzanie nawet tylko części z proponowanych rozwiązań może wymusić zmianę w podejściu przedsiębiorców do prowadzenia reklamy produktów leczniczych, wyrobów medycznych i suplementów diety.

Michał Tracz, prawnik w Praktyce Life Sciences DZP


źródło:biolog.pl
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post