Reklama nie może sugerować, że suplement jest lekiem

Różne informacje,czasem dziwne a czasem bardzo interesujące, o badaniach medycznych
admin. med.

Reklama nie może sugerować, że suplement jest lekiem

Post autor: admin. med. »

BCC
Resort zdrowia powinien wypracować regulacje porządkujące obszar reklamy suplementów. Przestrzegamy jednak przed całkowitym zakazem ich reklamy, przede wszystkim ze względu na unijne regulacje - informuje BCC.

Zdaniem BCC, resort zdrowia powinien wypracować regulacje porządkujące ten obszar.

"Przestrzegamy jednak przed całkowitym zakazem ich reklamy, przede wszystkim ze względu na unijne regulacje dotyczące swobodnego przepływu towarów i usług, które można reklamować. Opowiadamy się za rozsądnym kontrolowaniem w mediach treści i formy reklamy suplementów diety i leków sprzedawanych bez recepty" - informuje organizacja.

Potrzebne jest monitorowanie takich reklam, zarówno przez Ministerstwo Zdrowia, GIS, GIF, UOKiK oraz samorząd lekarski i aptekarski. Również Rada Reklamy powinna bardziej zdecydowanie kontrolować przestrzeganie Kodeksu Etyki Reklamy.

- Wszelkie prawne ograniczenia powinny nastąpić po solidnym przeprowadzeniu badań rynku i otrzymaniu wiarygodnego potwierdzenia, że za wzrost spożycia suplementów diety i leków OTC odpowiada ich niewłaściwie prowadzona reklama. Na tej podstawie należy wypracować skuteczne narzędzia weryfikacji zgodności treści reklam z obowiązującym prawem krajowym i unijnym - dodaje BCC.

Zdaniem organizacji, reklama suplementów diety musi być przede wszystkim rzetelna. Nie może i nie powinna sugerować, że suplement jest lekiem, tak samo jak „aktor” przebrany w biały fartuch udający lekarza lub farmaceutę, którego odbiorca traktuje jako autorytet medyczny.

- Niestety jest to często celowe i nieuczciwe działanie specjalistów od reklamy i marketingu. Również wielu przedsiębiorców stosuje w tym zakresie nieetyczne praktyki. Łamane są w ten sposób obowiązujące, unijne przepisy dotyczące przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (suplementów diety), które nie powinny wprowadzać ich w błąd. To jednak zadnie dla UOKiK - zauważa BCC.

Konieczna jest również lepsza edukacja pacjentów w tym zakresie. Edukacja, a nie zakaz, jest bardziej skuteczną formą budowania świadomości zdrowotnej społeczeństwa. I tu ogromna rola lekarza pierwszego kontaktu oraz farmaceuty w przekazaniu pacjentowi wiedzy jak odróżniać lek od suplementu diety oraz wskazać na zagrożenia związane z nadużywaniem tych specyfików i wystąpieniem ryzyka niekorzystnych interakcji.

- Uważamy, że każdy zakaz reklamy, bez względu na jej zakres, ogranicza swobodę przedsiębiorczości i konkurencji – niekorzystnie wpływa na rynek pracy, ogranicza dostęp obywateli do rzetelnej informacji handlowej, a także uderza finansowo w rynek reklamy i mediów. W związku z tym konieczne jest precyzyjne określenie skutków ekonomicznych, zarówno dla rynku reklamy, producentów farmaceutyków, ale także budżetu państwa - ocenia BCC.
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post