Wstęp do wydania polskiego […] Bion podkreśla, że punktem wyjścia, a zarazem centralnym zagadnieniem w procesie analitycznym jest uczenie się na podstawie doświadczenia. Stąd tytuł pierwszej z tych jego czterech głównych prac — Learning from Experience.
Bion doszedł do wniosku, że „teoria i praktyka psychoanalityczna w pracy z pacjentami cierpiącymi na poważne zaburzenia myśli wskazują na konieczność przeformułowania teorii pochodzenia i natury myśli, a także równoległego przeformułowania teorii opisujących mechanizm «myślenia» myśli” (s. 4). Stwierdzenie to mogłoby być mottem wielu prac Biona. Istotnie, odkrycia dokonane przez niego w pracy analitycznej z pacjentami psychotycznymi doprowadziły do sformułowania nowych teorii dotyczących ogólnych procesów poznawczych, myślenia i kształtowania się osobowości. […]
Tradycyjna psychoanaliza opierała się na dwóch założeniach: po pierwsze, że pacjent jest w stanie posługiwać się myślącym umysłem; po drugie, że słowo, a zwłaszcza słowo interpretacji oferowanej przez analityka, ma moc sprawczą. Oba te założenia nie potwierdzają się w sytuacjach, w których umysł myślący zawodzi w swoich funkcjach poznawczych. Doświadczenia kliniczne wykazują, że funkcje te zakłócone są nie tylko w przypadku jawnych manifestacji psychotycznych, ale odgrywają także rolę w różnych formach zaburzeń osobowości.
Ucząc się z tych trudnych i zaburzających doświadczeń klinicznych oraz – z tego, co wiemy o jego życiu – możemy sądzić, że także z doświadczeń własnych, Bion postulował, że umysł, z którym mamy do czynienia w psychoanalizie to umysł nie tylko skonfliktowany, wypierający rozmaite treści i podzielony. Jest to umysł cierpiący na niemożność zrozumienia świata ludzi i uczuć; umysł, który nie jest w stanie ogarnąć i przerabiać doświadczeń emocjonalnych ani się z nich uczyć; umysł, którego myślenie zawodzi.
Umysł taki radzi sobie z lękiem i cierpieniem, uciekając od rzeczywistości i od samego siebie. Zatracając się, próbuje przetrwać za pomocą sposobów, które są niezdrowe, niszczące i szalone. Nie mogąc się z nich wyzwolić, zapada głębiej w cierpienie i obłęd lub ulega skostnieniu i martwocie.
Istnienie deficytu funkcji myślowych u pacjenta, któremu psychoanaliza lub psychoterapia ma pomóc, wymaga odmiennego podejścia, opartego na lepszym zrozumieniu zasad, którymi rządzi się umysł myślący. Dlatego Bion starał się wyodrębnić i zdefiniować podstawowe elementy psychoanalizy. Rozpoczyna to w Uczeniu się na podstawie doświadczenia i kontynuuje w następnych książkach. […]
Michał Łapiński
UCZENIE SIĘ NA PODSTAWIE DOŚWIADCZENIA
UCZENIE SIĘ NA PODSTAWIE DOŚWIADCZENIA
- Załączniki
-
- uczenie-sie--na-podstawie-doswiadczenia.jpg (10.53 KiB) Przejrzano 840 razy
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji
autor: Asystentka » 13 gru 2016, o 11:14 » w Wydawnictwa medyczne - 0 Odpowiedzi
- 934 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asystentka
13 gru 2016, o 11:14
-
-
-
Plany aktywności dla dzieci z autyzmem Uczenie samodzielności
autor: admin. med. » 24 sie 2016, o 09:32 » w Wydawnictwa medyczne - 0 Odpowiedzi
- 831 Odsłony
-
Ostatni post autor: admin. med.
24 sie 2016, o 09:32
-
-
-
Odruchy, uczenie i zachowanie. Klucz do umysłu dziecka. Niei
autor: Asystentka » 12 maja 2017, o 07:29 » w Wydawnictwa medyczne - 0 Odpowiedzi
- 1026 Odsłony
-
Ostatni post autor: Asystentka
12 maja 2017, o 07:29
-
-
-
ktoś ma doświadczenia z zapaleniem prostaty?
autor: czesław78 » 13 lis 2016, o 22:30 » w Urologia - Seksuologia - 2 Odpowiedzi
- 1743 Odsłony
-
Ostatni post autor: czesław78
15 lis 2016, o 20:59
-