Zaburzenia artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną

Książki dla lekarzy,studentów,pacjentów pomocne w poznaniu leczenia i chorób
Asystentka

Zaburzenia artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną

Post autor: Asystentka »

Przyczyny nieprawidłowej wymowy głosek.
Treść książki jest kontynuacją pierwszej pt. Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym. W obydwu publikacjach są opisane przyczyny, patomechanizmy, objawy i rodzaje zaburzeń artykulacji oraz sposoby ich ­diagnozy.

Niniejsza książka składa się z pięciu części.

Pierwsza zawiera omówienie normy artykulacyjnej spółgłosek polskich najczęściej zaburzonych u dzieci rozpoczynających naukę szkolną. Normę wymawianiową Autorka przedstawiła w celu ustalenia podstaw teoretycznych, których jej badania dotyczą.

W części drugiej zaprezentowała stan badań nad artykulacją i jej zaburzeniami, rodzaje zaburzeń artykulacyjnych, a także przyjętą terminologię i klasyfikację dotyczącą zaburzeń mowy, w tym artykulacji.

W trzeciej Autorka opisała wybrane metodologiczne podstawy badań własnych nad zaburzeniami artykulacji spółgłosek u dzieci rozpoczynających naukę szkolną. Sformułowała problemy i pytania badawcze, a także hipotezy. Ponadto zaprezentowała metodę zbierania materiału badawczego i propozycję własnych narzędzi badawczych.

W części czwartej przedstawiła jakościowe i ilościowe wyniki badań nad zaburzeniami artykulacji, sprawnością aparatu artykulacyjnego, funkcjami fizjologicznymi w obrębie obwodowego narządu mowy, budową nasady, a także praktyczne wskazówki dotyczące prowadzenia diagnozy logopedycznej w odniesieniu do tych wyników.

Część piąta zawiera analizę porównawczą z uwzględnieniem rezultatów badań oraz dyskusję nad poglądami na temat zaburzeń artykulacji i jej przyczyn prezentowanych w literaturze przedmiotu.

W podsumowaniu zamieszczone zostały najważniejsze wyniki badań i wnioski praktyczne dotyczące diagnozy logopedycznej.

O wyborze tematyki zadecydowały potrzeby naukowe i długoletnia praktyka logopedyczna. Już na początku drogi zawodowej zauważyła, że proces diagnozy i terapii zaburzeń mowy dzieci wstępujących do szkoły jest ciągle nieusystematyzowany, a stan opieki logopedycznej w przedszkolach i szkołach podstawowych niewystarczający.

Autorka żywi nadzieję, że książka przyczyni się do głębszego i lepszego poznania trudności dzieci w zakresie artykulacji oraz pomoże logopedom w dokonywaniu wnikliwej diagnozy i właściwego planowania terapii. Chciałaby, aby zaprezentowane wyniki badań, rozwiązania diagnostyczne i uwagi okazały się przydatne w codziennej pracy z dziećmi mającymi zaburzenia mowy, służyły dydaktyce oraz przyczyniły się do poprawy stanu opieki logopedycznej w przedszkolach i szkołach podstawowych.

Fragment recenzji:

Monografia stanowi drugą część opracowania tej autorki pt. Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym (Impuls, Kraków 2015) i jego znakomite uzupełnienie. […] z jednej strony jest kompendium wiedzy teoretycznej (studentom specjalności pedagogicznej z logopedią może ułatwić przyswojenie wiedzy z rozbudowanych podręczników lub też nawet je zastąpić), z drugiej – pokazuje praktyczne zastosowanie tej wiedzy, szczególnie zaś dostarcza narzędzi do badań diagnostycznych. […] Dużym osiągnięciem Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej są właśnie wyniki badań (dotyczących nie tylko zaburzeń artykulacji) przeprowadzonych na ogromnej próbie. Będą one wskazówką dla władz oświatowych i nauczycieli. Wyznaczą też drogę do skutecznej pracy absolwentom – pedagogom i logopedom. Bardzo pożyteczne jest ujmowanie problematyki na tle badań dawniejszych oraz równolegle prowadzonych, współczesnych. Czytelnik otrzymuje zatem pełny obraz sytuacji, zarówno w odniesieniu do teorii, jak i praktyki diagnostycznej i terapeutycznej. […] rozprawa jest oryginalna, interesująca poznawczo, poprawna merytorycznie i metodologicznie, a także w zamierzonym zakresie wyczerpująca.

Z recenzji prof. dr hab. Anny Kowalskiej
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post