WSA: to była reklama. Apteka ma zapłacić 20 tys. zł kary

Różne informacje,czasem dziwne a czasem bardzo interesujące, o badaniach medycznych
admin. med.

WSA: to była reklama. Apteka ma zapłacić 20 tys. zł kary

Post autor: admin. med. »

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę apteki, która została ukarana przez inspekcję farmaceutyczną 20 tys. zł za złamanie zakazu reklamy aptek polegającego na kolportowaniu gazetek.

W maju 2014 r. WIF wszczął z urzędu postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie, czy spółka dopuściła się naruszenia zakazu reklamy apteki ogólnodostępnej i jej działalności przez prowadzenie reklamy apteki w postaci gazetek, w tym folderu "Czas na wzmocnienie" ważnego w dniach od 3 do 31 marca 2014 r.

W grudniu 2014 roku WIF nakazał zaprzestania prowadzenia reklamy apteki polegającej na kolportowaniu gazetek oraz nałożył karę pieniężną w wysokości 20 tys. zł. Ukarana spółka odwołała się od tej decyzji do GIF. Inspektora utrzymał jednak w mocy zaskarżone rozstrzygnięcie.

W uzasadnieniu decyzji organ wyjaśnił, że przedmiotem postępowania były gazetki noszące różne tytuły (np.: "Jesienne hity cenowe", "Trzymaj formę na lato!", "Poczuj się majowo!", "Czas na wzmocnienie", "Zadbaj o zdrowy wypoczynek") i oznaczona na dole pierwszej strony logo aptek "D.".

Gazetki zawierały m.in. informację: "Oferta ważna do (...) lub do wyczerpania zapasów", a także informacje o możliwości zamówienia produktów przez telefon lub na stronie doz.pl, oraz że ilość produktów w ofercie jest ograniczona. W gazetkach umieszczone zostały reklamy produktów leczniczych, suplementów diety, wyrobów medycznych, kosmetyków i innych artykułów, ze wskazaniem dwóch cen: wyższej (przekreślonej) i niższej.

W niektórych przypadkach podano informację o wysokości rabatu, informację, że cena obowiązuje tylko w "tygodniu zdrowia", wyrażenia "hit cenowy!", "bestseller" albo trzecią cenę (najniższą) oraz okres, w której obowiązuje. Organ zaznaczył, że gazetki dotyczyły produktów sprzedawanych w aptece, a ceny wskazane w gazetkach były cenami maksymalnymi, sugerowanymi przez franczyzodawcę, niemniej jednak apteka mogła sprzedawać produkty po cenach niższych, niż wskazane w gazetce. Gazetki były kolportowane jedynie w aptece. Ceny obowiązujące w aptece były zgodne z cenami wskazanymi w gazetkach. GIF zaznaczył, że reklama produktów przedstawionych w gazetce była prowadzona na podstawie zlecenia producentów i podmiotów odpowiedzialnych, udzielonego D. S.A.
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post